söndag 26 juli 2015

Nostalgi och lite retro

Jag satt och funderade lite över när jag egentligen började skapa, måla tavlor och bygga grejer. Kom fram till att jag började då jag var inneboende hos en dam i Bromma då jag gick CE Basic = grundutbildningen för att bli Serviceingenjör på IBM Svenska AB. Den var 3 månader och gick i Solna. I huset bredvid bodde Svenne Hedlund och han hade nyss träffat Charlotte Walker, Lotta kallad. Hon hade barn och vi såg dem ofta utanför huset där de bodde. Men jag tror att jag gjorde några tavlor under lumpen, som jag gjorde på en radarstation söder om Tyringe i Skåne. Jag ingick i ett skiftgäng och under långa nattpass då man skulle hålla sig vaken för att sköta radarstationen satt jag och målade.

Här är två skapelser jag gjorde under den tiden. Jag har skannat in bilderna från fotoalbum. De var tagna med en Instamatic.


 
 
Jag jobbade efter grundutbildningen i Malmö under 1967 och var på kurs för att lära System 360/20 och i Milano/Vimercate för att lära mig 2560 (Multifunction Card Machine). 1968 fick jag ett landsortsdistrikt att sköta, med placering i Emmaboda.
Där fortsatte jag med att måla tavlor och hade tillsammans med några lokala konstnärer utställning i Folkets Hus. Vi kallade oss "Vi Unga".

I denna utställning hade jag några tavlor med och något objekt. Sålde en tavla till en lärare från Eriksmåla. Det tyckte jag var extra kul, jag menar: så dåligt omdöme kunde ju inte en lärare ha. Det tavlan längst till höger på den översta bilden nedan.



Jag glömde ett par grejer som jag gjorde i Emmaboda:


 
 
Jag köpte glasmosaik på Kosta Glasbruk, som var en av mina kunder. Ovanstående verk kallade jag "Elementen".

Under tiden i Emmaboda hann jag med att bygga upp en ungdomsgård i kommunens regi, att vara både gårdsföreståndare och ungdomsledare. Dessutom träffade jag min blivande fru här och öppnade en presentaffär; Boutique Emmaboda. Min fru Monika skötte affären och vi sålde alster från lokala konsthantverkare, hemslöjd och lite annat. Monika jobbade med mig på ungdomsgården också. Vi fick en dotter i juni 1970 och i oktober flyttade vi till Stockholm, eftersom Emmaboda Glasverk sagt upp sin IBM-dator.
Jag jobbade på IBM Nordiska Laboratorier med en datorstyrd telfonväxel. Telefondelen gjordes i ett lag i södra Frankrike, La Gaude. Det ligger uppe i bergen från Nice räknat. Under åren i Stockholm bodde vi först i Rågsved, men flyttade till Jakobsberg efter ett år. Jag jobbade lite på en ungdomsgård i Tensta/Hjulsta och gick en ungdomsledarutbildning. I Jakobsberg jobbade jag på frtidsgården Kvarnen ett tag. Vår andra dotter föddes 1973. Vi köpte en stuga vid Länna kyrksjö utanför Åkersberga. Under denna tid målade jag en del och byggde även skrotskulpturer av dator- och maskindelar. Jag deltog i utställningar på labbet och gjorde även grejer till IBM-höjdare som fyllde år eller avtackades. Här kommer några exempel


 
Detta verk bestod av kretskort och elektronrör och visade utvecklingen från reläer till transistorer via rör. Jag hade monterade en 220 volts fläktmotor i den och med hjälp av en dimmer kunde jag köra den övre delen som roterade. Det är en spole med läshuvud från ett skivminne. Jag skänkte det till Backupcentralen på Gärdet där jag jobbade som Utbildningsansvarig 1990.


Jag kommer inte ihåg exakt vad som ledde till detta, men det var något om denna IBM-monitor som fanns i två modeller, 4-färgs och 7-färgs. Den hette 3279. Då sa jag att jag ska fixa en 7-färgs och fixade ett skal och köpte 7 olika sprayfärger och fixade en. Kul.
Denna målning tror jag att Rossi har. Jag monterade en liten svart plastspindel på den vid handen och den lär ha skrämt några.



Dessa två har jag kvar.

Dessa två har jag kvar.




Denna är gjord efter mitt huvud. De röda trådarna skulle symolisera våra olika sinnen.
Dessa två har jag kvar.

Denna målning är inspirerad av vägen från Genevad mot Halmstad, vid krönet strax innan Gullbranna.
Dessa två har Rossi.


Efter att ha varit i Frankrike och jobbat under 8 månader på labbet i La Gaude fick jag ett distrikt med placering i Halmstad. Familjen var med i Frankrike och vi bodde i Antibes. 1976 flyttade vi till Knäred, byggde hus i Genevad och flyttade in där 1977. Efter 8 år med att flänga runt i Småland, Skåne och Halland fick jag nog av det och då flyttade vi till Stockholm igen. Nu jobbade jag som lärare på IBM's Serviceskola utanför Vällingby. Efter skilsmässa och några år på Kundutbildningen i Kista, Monitor ADB-utbildning och Backupcentralen, flyttade jag själv till Höganäs.

Det saknas säkert många tavlor och grejer. Under åren har jag gett bort mycket och jag kommer inte ihåg alla.

Och nu började en ny epok i mitt liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar