onsdag 13 maj 2015

Grus i maskineriet

Idag trodde jag att jag kommit på hur jag skulle fixa problemet med Mozillas Thunderbird. Papperskorgen har försvunnit. Jag sparade undan profilen, avinstallerade programmet och installerade det igen. Då får jag beskedet att profilen saknas eller är skadad. Men Herre Gud, jag installerar ju om det från början. Alltså måste det trots allt finnas någon rest kvar, kanske i Firefox, som också är Mozillas och man använde denna Webbläsare. Det är inte ofta jag ger upp (händer i princip aldrig), men så fick det bli.

Häromdagen ringde jag gatukontoret i Höganäs och fick tag på en man. Jag påpekade att man strött ut grus vid Gruvtorget (numera kallat Grustorget) och Köpmansgatan. Dessa ställen är belagda med gatusten för att det ska minna om fornstora dar.

Jag frågade mannen om han körde MC. Det gjorde han inte. "Det förstår jag", sa jag, "för då hade ni nog inte spridit ut gruset. Det är ju livsfarligt för cyklar, mopeder och hojar". Han skulle omedelbart säga till de som kunde sätta upp varningsskyltar där och döm om min förvåning. Ett par dagar senare står de där. På Köpmansgatan har jag inte kollat, men på Grustorget (förlåt) fanns det en på Prins Carlsgatan från 112:an räknat och den var bra placerad. Den som stod på Storgatan stod däremot för långt in i området med grus och den flyttade jag idag så att man ser den INNAN man når gruset.


Här stod varningsskylten INNAN jag flyttade den, på Storgatan efter korsningen med Allégatan.
Nu står den lite längre västerut, alltså före korsningen med Allégatan och som ni ser ligger det mycket grus precis i svängen.



Den översta bilden visar skylten på Prins Carlsgatan och den står bra. Ni ser strängarna av grus ända bort till Väsbygatan och lite ligger även på Storgatans slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar